vrijdag 17 oktober 2014

Blinde vlek



Hoe ik mijn eigen drempel opwierp … én weer weghaalde !

Recent heb ik zelf weer eens aan den lijve mogen ervaren wat ik deelnemers leer in trainingen: 
Als  een gesprek stroef verloopt en je wilt het anders, heeft het zin heeft om te achterhalen wat er ‘onder de waterlijn’ speelt.  Voor wie de ijsbergtheorie niet kent hier een ultrakorte samenvatting: 

Je vergelijkt de inhoud van een gesprek met een ijsberg.
Boven de waterlijn is alles wat zichtbaar is: gedrag, kennis, de woorden die worden uitgesproken in een gesprek en hun betekenis. Onder de waterlijn is alles wat onuitgesproken blijft: afspraken hoe wij met elkaar omgaan, persoonlijke overtuigingen over het onderwerp, over hoe het hoort, emoties, je normen en waarden en je ervaringen uit het verleden. 
Onrustig 
Ik was in gesprek met een opdrachtgever waar ik in de eerste gesprekken een beetje nerveus  van werd. Ik kreeg weinig hoogte van haar en vond het lastig om contact te maken. Dat maakte dat ik wat afwachtend reageerde en ik achteraf bedacht: het was geen slecht gesprek, maar het had effectiever gekund.  En belangrijker nog: ik was onrustig en daar wilde ik graag vanaf.
Ik kwam er niet goed achter waar mijn onrust precies vandaan kwam en wat ik eraan kon doen. Dus besloot ik deze 'blinde vlek' met een collega te bespreken. Haarscherp analyseerde zij:  Ik wil heel graag goed contact maken voordat ik essentiële zaken bespreek. Terwijl deze opdrachtgever iemand is, die zaken wil bespreken en geen ruimte maakt voor persoonlijk contact omdat zij een overvolle agenda heeft. En dat voelt stroef.

Hoe dan wel?
Na het overleg met mijn collega ging ik met een nieuw voornemen met de opdrachtgever in gesprek. Ik besloot mijn streven naar goed contact los te laten en het gesprek meer zakelijk te starten: agendapunten, tijdbewaking regelen, checken of zij aanvullende agendapunten had, de inhoud en afspraken strak bewaken  ….  om bij haar stijl aan te sluiten. 

Het resultaat  Het wonderlijke was dat ik daarmee aansloot bij hoe zij in elkaar steekt en dat dat ruimte maakte voor persoonlijk contact, een grapje tussendoor, het gemakkelijk bespreken van een lastig onderwerp dat ik op de agenda had staan …. én we waren binnen de afgesproken tijd klaar. Het gesprek liep verrassend soepel. We kregen waar we beide op uit waren:  alle agendapunten bespreken én persoonlijk contact maken.

Rust én resultaat in het gesprek en met een tevreden gevoel naar huis !


Welke blinde vlek heb jij?
En met wie ga jij in gesprek om die blinde vlek op te sporen?







Met mijn blogs wil ik tips delen die jou Rust en Resultaat kunnen brengen in je gesprekken, zodat jij je zakelijke gesprekken beter, effectiever, en doelgerichter kunt voeren.

Wil je hulp om je gesprekken meer zelfverzekerd te voeren, zodat je meer Rust en Resultaat bereikt? 

Dat kan! Bijvoorbeeld in een individuele 1 op 2 training.

Maak nader kennis en meld je aan op  www.JvtS.nl 
Of bel me op 06-41 52 78 35       

Een hartelijke groet van Jacqueline!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten