vrijdag 3 oktober 2014

Complimenten



Een cadeautje in mijn tas … over de kracht van complimenten

Niet lang geleden vond  ik na een trainingsdag in mijn tas een ingepakt cadeautje. Ik pakte het uit en vond een doosje Merci chocolaatjes met een briefje: “ Ik heb van de training genoten. Ik hoop dat jij hiervan net zo geniet.” Wat een leuke verrassing was dit! 

Tijdens de training werkten we aan ‘complimenten geven en ontvangen’. Een leuk en spannend onderwerp. Leuk omdat het geven van complimenten aan elkaar zo’n positieve energie geeft, en spannend omdat een goed compliment geven een kwetsbaar moment kan zijn, in contact met de ander. In onze cultuur zijn we geneigd om te kijken naar wat er beter kan, in plaats van te complimenteren voor wat er goed gaat.  Als we een compliment krijgen gaan we soms toelichten waarom het compliment niet nodig is. Probeer eens alleen ‘Dank je wel’ te zeggen …

Complimenten worden wel de ‘Vitamine C voor de werknemer’ genoemd. Ik noem ze liever ‘Vitamine C voor de mens’, want ook kinderen, partners, ouders, vrienden en vriendinnen, schoonvaders en  -moeders knappen er van op.  Denk maar eens terug aan de laatste keer dat je zelf een compliment kreeg, dat deed je goed, of niet? 

Wanneer komt een compliment nou echt aan?
  • Een goed compliment moet echt zijn (niet bedacht of alleen voor het effect)
  • Kies een goed moment en een manier die bij de ontvanger past
    (niets zo vervelend als je een hekel hebt aan in het voetlicht staan, als een publiek compliment!)
  • Het compliment bestaat uit drie elementen:
    1. Het gedrag dat je hebt gezien en gewaardeerd
    2. Het effect dat dat had op jou, of je omgeving
    3. Het gevolg ervan voor de betrokkenen

Bijvoorbeeld:
“Jan, wat goed van je dat je extra tijd in het project hebt gestopt. Daardoor hebben we de krappe deadline gehaald. De klant was blij verrast en het heeft de relatie goed gedaan. Fijn om je erbij te hebben in het team. Dank je wel. ”


Een oprecht compliment brengt energie en daar knap je beide van op, dus.....
Wie ga jij vandaag een compliment geven?






Met mijn blogs wil ik tips delen die jou Rust en Resultaat kunnen brengen in je gesprekken, zodat jij je zakelijke gesprekken beter, effectiever, en doelgerichter kunt voeren

Wil jij je gesprekken effectiever en meer zelfverzekerd  voeren, zodat je meer Rust en Resultaat bereikt? 

Dat kan! Bijvoorbeeld in een individuele 1 op 2 training.

Maak nader kennis en meld je aan op  www.JvtS.nl 
Of bel me op 06-41 52 78 35       

Een hartelijke groet van Jacqueline!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten